Intake FACT team

Op 4 maart had ik de intake bij het FACT team. De afspraak was in een pand, waar ik nog nooit ben geweest. Dat was voor mijn een hele opluchting, omdat ik hier nog geen negatieve ervaring heb opgedaan. Het is altijd spannend als er opnieuw een intake is, want hoe gaan ze op me reageren? Ietwat gespannen ging ik met mijn man er naar toe. We waren veel te vroeg, dus eerst maar eens een sigaretje roken, om de spanning te verminderen. Toen we het gebouw binnen liepen, kwam ik in een open ruimte met veel ramen. Dat voelde wel prettig. Het deed niet heel erg GGZ aan. Ik merk dat ik op alles let en alles goed in me op neem. Het valt me op dat de receptioniste erg vriendelijk is, zowel naar mij, maar ook naar de persoon die ze,later, aan de telefoon heeft. Ze neemt alle tijd en herhaalt wel tig keer de afspraak, met een vriendelijk toon, voor de persoon aan de andere kant van de lijn.  De werknemers die andere wachtenden ophalen zijn allemaal vriendelijk. Voor mij is dit positief. Deze indrukken zijn goed.

Terwijl mijn man en ik wachten tot we opgehaald worden  merk ik niet dat ik mezelf stiekem zit te krabben en te knijpen in mijn hand. Dit vertelde mijn man achteraf. Blijkbaar was de spanning toch erg groot voor mij.

De intake vindt plaats met een psychiater en een arts in opleiding. Ze ontvangen ons vriendelijk.  Ik moet zeggen dat ik van het begin van het gesprek niet veel meer weet. Het schijnt dat ik toen als een vrij angstig persoon in de stoel zat. Mijn man omschreef het als schuchter, ineengedoken, met een kromme rug. Pas later, halverwege de afspraak, kwam ik zelf meer naar voren en zat ik met een rechte rug in de stoel en kon ik de behandelaars ook aankijken.

Er zijn veel dingen besproken, zoals hoe het nu gaat, de problemen waar ik tegen aan loop zoals depressie, zelfbeschadiging, etc en wat ik zou willen met het FACT team, etc. Omdat ze bij het traumacentrum al eens hebben genoemd dat het FACT team weinig tot geen ervaring heeft met DIS, heb ik wel gevraagd hoe ze me zouden kunnen helpen, als ze er geen ervaring mee hebben. De psychiater kon vertellen dat ze wel  wat ervaring hebben met DIS.  Ze ging er niet specifiek op in, maar toch kon ze mijn man en mij het idee geven, dat het FACT team wel iets voor ons zou kunnen zijn.  Een voorbeeld die heel belangrijk en positief voor ons is geweest was het volgende:

We bespraken waarom we wilden stoppen met het traumacentrum. Dat het gebouw mij onder andere herinnert aan de slechte tijd die ik daar heb gehad en dat de psychiater die me slecht behandelde daar ook werkt. (allemaal triggers voor mij) Ze vroeg hierop of het een idee zou zijn om gesprekken met het traumacentrum daar te doen.  Het voelde voor ons goed dat ze mee wilde denken in positieve oplossingen. Daarmee scoorde ze toch denk ik wel een belangrijk punt.  Ook vroeg ze hoe ze kunnen herkennen dat ik verander in andere delen. Mijn man kon hier goed antwoord op geven. Aan het eind van het gesprek vroeg hij of ze de verandering tijdens het gesprek hadden gezien, Dit was het geval.  Tenslotte kregen we het over wat ik zou willen leren met het FACT team. Gaandeweg kon ik steeds meer dingen noemen. Maar elke keer benoemden ze dat het belangrijk is om langzaam te  starten. Dat het opbouwen van een vertrouwensband een belangrijke eerste stap is. Hier gaan we de tijd voor nemen.

Zoals het er nu uitziet krijg ik twee vaste casemanagers die aan mij gekoppeld gaan worden. Ze vroegen heel terecht of ik een voorkeur heb voor een man of een vrouw.  Het maakt mij niet uit, maar daarbij vergeet ik de kleine delen in mij die bang voor mannen kunnen zijn. Ook hier willen ze heel zorgvuldig een keuze in maken. Tijdens hun teamoverleg willen ze gaan kijken welke 2 casemanagers het beste bij mij passen. Klinkt goed dus. De week erna zouden we dan waarschijnlijk al wel een telefoontje kunnen verwachten. Daarnaast moesten we nog wel een tweede afspraak plannen, omdat nog niet alles besproken was.

Mijn man en ik gingen met een goed gevoel naar huis. Dit zou wel eens kunnen werken voor ons. Mijn man heeft er echt vertrouwen in. Ik ben wat meer achterdochtig. Ik moet het eerst nog zien, dan pas geloven. Hiervoor ben ik de afgelopen jaren teveel teleurgesteld geweest in de hulpverlening.

Vorige week werd mijn man gebeld door de arts in opleiding van het FACT team. Mijn situatie was besproken tijdens het teamoverleg. Nu schijnt er een reorganisatie aan te komen binnen het FACT team. Het lijkt haar niet verstandig om nu 2 casemanagers aan mij te koppelen, omdat ze niet weet of die bij mij kunnen blijven komen. Gezien mijn problematiek, lijkt het hun beter om 6 tot 8 weken te wachten, omdat ze dan zeker weten dat de 2 aangestelde casemanagers voor langere tijd bij mij kunnen komen.  Volgens mijn man en mij een verstandige keus.

Omdat ik ervan uit ging dat er z.s.m. iemand zou starten, heeft dit bericht wel weer veel onrust teweeg gebracht. Het schijnt dat ik heel erg gehuild heb. Redenen: de duidelijkheid die ik had, omtrent de start van het FACT team, was weg; teleurstelling; het besef dat DIS zo ernstig is en dat je er zo zorgvuldig mee om moet gaat;, etc

Verstandelijk is het een hele goede keus, om te wachten, omdat er daarna continuiteit is mbt de casemanagers. Ook dit bericht doet ons inzien dat het FACT team wel zorgvuldig met me om wil gaan, wat heel belangrijk is om vertrouwen te krijgen in de hulpverlening.

Vanmiddag heb ik het 2e deel van de intake. Ik ben benieuwd…………..

Hieronder geef ik  kort een algemene beschrijving van wat het FACT team doet.

Wat doet het FACT team?

Het FACT team biedt psychiatrische hulp aan huis.

De casemanager van het FACT team komt regelmatig bij de mensen thuis. Zij bieden hulp in de vorm van behandeling maar ook ondersteuning bij bijvoorbeeld:

  • medicijnen:gebruik van medicijnen en indien nodig de regelmatige inname hiervan. ook kijken ze naar eventuele bijwerkingen die het herstel in de weg kunnen staan;
  • psychologische behandelingen, bijvoorbeeld angst, depressie , stemmen horen;
  • cursussen:bijvoorbeeld om vaardigheden te vergroten of een gezonde leefstijl;
  • huishoudelijke begeleiding;
  • sociale contacten onderhouden;
  • het op orde houden en/of houden van financiën en administratie;
  • werk en dagbesteding

FACt staat voor Functie Assertive Community Treatment. Kenmerken van FACT:

  • laagdrempelig;
  • meer of minder zorg, afhankelijk van de situatie;
  • langdurige zorg;
  • herstelgericht: kijken naar de mogelijkheden en talenten van de cliënten;
  • wijkgericht: samenwerking met familie en buurt

Over Tally

Hallo, Ik ben een vrouw uit Nederland. Sinds juli 2012 heb ik de diagnose gekregen dat ik een dissociatieve identiteitsstoornis heb. Met enige regelmaat probeer ik iets te schrijven
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Intake FACT team

  1. jaileasa zegt:

    Heel fijn om te horen talith. Hoop dat dit is wat je zoekt.
    Kus,
    Jai

  2. Star* zegt:

    hoi (: ik zit ook bij een fact team. hopelijk heb je er baat bij : )

    liefs

  3. ooitzegikmijnnaam zegt:

    Wat je beschrijft, de teleurstelling, het elke keer opnieuw, de achterdocht. Ik ben gestopt met therapieën. Lees ook eens mijn blog.
    – ik

Plaats een reactie