Wat is Vrijheid?

6 mei 2015                                                                                                                                   Bevrijdingsdag is geweest. Nederland leeft vandaag 70 jaar in vrijheid.                                     Ik ben 39 jaar en heb de oorlog dus niet meegemaakt. Ik mag zeggen dat ik in vrijheid ben opgegroeid.  De afgelopen dagen was vrijheid zowel op tv als de sociale media onderwerp van gesprek. Vele mensen kregen de vraag gesteld:”Wat betekent vrijheid voor jou?” En elke keer zette deze vraag  mij ook tot denken; “Wat betekent vrijheid voor mij?  Net zoals vele mensen met mij betekent vrijheid in eerste instantie dat ik vrij ben om te gaan en staan waar ik wil. Dat ik vrij ben om keuzes te maken. Maar als ik er dieper over nadenk, vraag ik me af of ik wel zo vrij ben als ik denk….. Tot 2009 zou ik volmondig ja hebben gezegd, maar nu voel ik me niet zo vrij.

Want wat is vrijheid als ik gevangen zit in mezelf met DIS? In de huidige fase waar ik in zit ben ik namelijk niet vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik zit voornamelijk aan huis gekluisterd, omdat  de buitenwereld momenteel niet veilig voor me voelt. Zelfs bij mijn ouders, familie en vrienden op bezoek gaan lukt me niet. Sporadisch zijn er momenten dat ik mezelf verplicht om naar buiten te gaan. Het zijn wel mijn keuzes, maar die leg ik mezelf, soms toch wel wat dwangmatig op.

Vandaag kwam ik tot het schrijven van dit gedicht:

Gevangen in mezelf

Geketend door vervaagde herinneringen                                                                                

Opgesloten in mezelf                                                                                                                        

Oorlog voerend tegen de interne wereld

De vijand ligt altijd op de loer

Grijpt zijn kans om te bombarderen

Dagen van verzet ontluiken

Als de deuren worden opengezet

Zonder enig schroom is iedereen vijand

Maar de grootste vijand ben ik zelf…………..

 

Over Tally

Hallo, Ik ben een vrouw uit Nederland. Sinds juli 2012 heb ik de diagnose gekregen dat ik een dissociatieve identiteitsstoornis heb. Met enige regelmaat probeer ik iets te schrijven
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat is Vrijheid?

  1. H zegt:

    mooi verwoord en pijnlijk Talitha, groet, H

Plaats een reactie